In 2022 is het met de krappe arbeidsmarkt van belang om je werknemers tevreden te houden. Een goede balans tussen werk en privé, nadruk op het welzijn en flexibele werktijden zijn daarbij van belang voor jouw bedrijf.
Wat zijn de vier belangrijkste factoren voor een hoge medewerkerstevredenheid?
Om jouw medewerkers tevreden te houden zijn er vier factoren die hier grote invloed op hebben. Durf te communiceren met jouw personeel, geef ze de vrijheid en laat ze zich gewaardeerd voelen om tot de hoogste productiviteit te komen.
Factor 1: Jouw werknemers hechten zelf ook veel waarde aan hun productiviteit
Waar veel werkgevers er van uitgaan dat vooral het financiële plaatje goed moet zijn, geeft het personeel juist ook om de bedrijfsresultaten. Wat daarbij voor jou als werkgever belangrijk is, is dat jouw medewerkers de waardering voelen van jouw bedrijf. Jouw personeel wil doen waar zij voor aangenomen zijn met daarbij een bijbehorend toekomstperspectief.
Factor 2: Je medewerkers willen waardering voelen
Tegenwoordig bestaat dat niet alleen maar uit financiële perspectieven maar is het aanbieden van opleidingsmogelijkheden daarin ook van belang. Hiermee ondersteun je jouw medewerkers en creëer je een betere relatie tussen jou als werkgever en je werknemer. Als organisatie is het dus van belang om jouw medewerkers goede arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Daarnaast wordt het met goede arbeidsvoorwaarden makkelijker om nieuwe medewerkers aan te trekken en daarmee meer groei te realiseren voor jouw als bedrijf.
Factor 3: Geef je personeel de vrijheid om hun eigen ideale werkomgeving te creëren
Om jouw medewerkers tevreden te houden is vitaliteit op de werkvloer een van de belangrijke factoren. Uit onderzoek blijkt dat 53% van jouw werknemers flexibiliteit verwachten als het gaat om de balans tussen werk en privé. Zo is het mogelijk maken van thuiswerken voor jou als werkgever een must in 2022. Werknemers hechten steeds meer waarde als het gaat om hun welzijn op het werk. Flexibele werktijden, goede band tussen collega’s en jouw medewerkers en flexibiliteit geven als het gaat om het aanbieden van de keuze tot thuiswerken.
Factor 4: Durf te communiceren als organisatie met jouw medewerkers
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat medewerkers het belangrijk vinden om betrokken te worden bij het management van de organisatie. Maak het als werkgever bespreekbaar wat er beter kan in de bedrijfsvoering en laat jouw medewerkers kritisch zijn. Werknemers kunnen hiermee aangeven of ze de werkdruk te hoog vinden, een slechte relatie hebben met een collega of leidinggevende of dat ze de betrokkenheid van de werknemers te laag vinden. Zeker met het oog op de werkdruk in kaart te brengen voorkom je burn outs van jouw werknemers.
Gaat de productiviteit op de werkvloer daadwerkelijk omhoog door tevreden werknemers?
Als organisatie haal je er voldoening uit als er veel positiviteit op de werkvloer heerst. Het maakt je werknemers sneller tevreden en blijkt uit onderzoek dat het wel degelijk invloed heeft op de productiviteit.
Tevreden medewerkers genereren 13% meer omzet dan ontevreden medewerkers. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat het personeel zich veel meer wil inzetten en een stuk minder fouten maken. Vooral het in contact staan met de klanten/bedrijven is iets waar tevreden werknemers een stuk beter op scoren dan ontevreden medewerkers. Daarnaast is het ziekteverzuim een stuk minder en is het tevreden personeel veel meer bezig met de ontwikkeling van zowel het bedrijf als hun zelf.
Durf kritisch te zijn op de huidige vitaliteit binnen je organisatie
Voor werkgevers is het van belang dat het ‘werkgeluk‘ van hun personeel voorop staat. De prestaties van je medewerkers worden er sterker op en met het oog op de krappe arbeidsmarkt bij vele werkgevers is het geen optie om vitaliteit buiten beschouwing te laten. Durf het gesprek aan te gaan als organisatie met je medewerkers om zo aan beide kanten productiever te worden.