Medewerkers zijn het hart van je organisatie. Hun tevreden houden is essentieel voor jou als bedrijf. Om de tevredenheid onder je werknemers te stimuleren is het van belang dat jouw leidinggevenden goed handelen.
Tip 1: Doorgroeimogelijkheden binnen je bedrijf
De relatie tussen je medewerkers en hun leidinggevende is iets om in te investeren. De medewerkers hebben behoefte aan waardering en willen zich betrokken voelen. Hierbij zijn doorgroeimogelijkheden voor je medewerkers tegenwoordig een must op de arbeidsmarkt. Hierdoor hebben jouw werknemers iets waaraan ze zich kunnen binden voor in de toekomst.
Niet alleen doorgroeimogelijkheden binnen jouw bedrijf, maar ook opleidingen financieren voor je werknemers is een blijk van waardering voor jouw personeel. Hiermee focus je met jouw beleid als bedrijf namelijk ook op de employer branding.
Tip 2: Wekelijkse evaluaties
Om jouw medewerkers hou vast te geven is het stellen van doelstellingen onderling een oplossing. Hiermee geef je jouw werknemers ook meer verantwoordelijkheid. Deze doelstellingen kunnen wekelijks of maandelijks geëvalueerd worden. Feedback krijgen van de manager is voor hen alleen maar positief zodat ze zich kunnen ontwikkelen op de punten waar het minder op gaat. Daarnaast toont jouw manager hierdoor meer leiderschap en stuurt hij door het geven van feedback jouw medewerkers in de goede richting.
Tip 3: Organiseer activiteiten buiten je werkzaamheden om
De behoeften hiernaar is groot. Als organisatie is dit een belangrijk aspect en hierdoor zullen medewerkers beter gaan presteren. De makkelijkste waardering waar een organisatie normaal voor kiest is financieel van aard. Echter zijn er ook kleinere dingen die hierbij helpen. Voorbeelden hiervan zijn vrijdag middag borrels, kerstpakketten, teambuilding uitjes of iets heel anders zoals awards om iedereen zijn talenten uit te lichten. Dit soort acties communiceren op social media is met het oog op het werven van nieuw personeel ook een goede actie.