het geheim van hr onboarding. Hoe de eerste dag verloopt, hoe een nieuwe collega wordt geïntegreerd is van uiterst belang voor zijn of haar succes. Hoe beter de integratie verloopt, hoe beter de onboarding en des te sneller ze goed van start kunnen gaan met hun job.
Onboarding op nummer 1
In 2013 onderzocht de Boston Consulting Group de invloed van 22 hr-processen op het succes van een bedrijf: het onboarding-proces stond daarbij op één en retentie van werknemers op twee. Hun rapport concludeerde: “Zoals blijkt uit de praktijk, verhoogt systematische onboarding niet alleen de productiviteit, maar leidt het ook tot een vermindering van ‘betreurenswaardige uitval’ – het verlies van werknemers die het bedrijf wil behouden – in het eerste en tweede jaar van tewerkstelling.”
Je kan niet om het concept van ‘betreurenswaardige uitval’ heen. Een effectieve en succesvolle aanwerving is een investering van tijd en geld. Als een nieuwe medewerker snel vertrekt, dan zet dat druk op de organisatie: het kan een negatief effect hebben op de moraal, anderen besluiten misschien om te vertrekken en de routine van directe teamleden wordt verstoord.
Heeft de sollicitant goed gekozen?
Onderzoek heeft uitgewezen dat 20% van de nieuwe werknemers binnen de eerste 45 dagen vertrekt. 77% besluit in de eerste 6 maanden of ze op langere termijn zullen blijven of vertrekken. Goede onboarding is daarin een bepalende factor: het bevestigt de goede keuze van de werknemer.
Onboarding start eigenlijk al na de eerste kennismaking
Er is niet langer sprake van het traditionele onboarding-proces. Dit start niet meer vanaf de eerste dag, maar eigenlijk al veel vroeger. Een potentiële werknemer vormt zijn beeld al van het moment dat hij of zij de deur binnenstapt. Hoe verloopt de opvolging na het eerste gesprek? Moet hij of zij lang wachten op feedback? Duurt het lang vooraleer de contracten in orde zijn? … Als dit niet goed verloopt, krijgt de potentiële nieuwe medewerker een negatieve indruk en slaat de twijfel al toe.
3 tips voor een goede onboarding
Door het onboardingproces goed aan te pakken en door te zorgen voor een vlotte overgang van sollicitant tot productieve werkkracht, kan een bedrijf het talent dat ze nodig hebben aantrekken én behouden.
- Wacht niet
Wachten tot de eerste werkdag om je nieuwe werkkracht te integreren is geen goed idee: dompel hem of haar zo snel mogelijk in de bedrijfscultuur in, help hem of haar om sociale contacten te leggen en relaties op te bouwen met nieuwe collega’s …
- Wees transparant
In het transparantietijdperk van vandaag zijn online beoordelingen en gedeelde ervaringen van zowel werknemers als sollicitanten cruciaal voor het totale aanwervingsproces. Een slechte ervaring kan een negatief effect hebben op het aantrekken en aanwerven van die mensen die het bedrijf zoekt.
- Zoek de onderscheidende factor
‘Welk type bedrijf zijn we?’ Als je die vraag beantwoordt, dan heb je meteen je differentiator om het juiste talent te vinden. Hoe ondersteun je mensen in hun ontwikkeling en prestaties? Welke cultuur heerst er in de organisatie?